خانه / روانشناسی / راهکارهای مفید برای کاهش استرس

راهکارهای مفید برای کاهش استرس

در این مطلب راهکارهای مفید برای کاهش استرس گرداوری شد

راهکارهای مفید برای کاهش استرس

 

برخي از علائم شايع براي استرس بسيار زياد ،عبارتند از افزايش تحريك پذيري، حساسيت بسيار بالا در انتقاد كردن، علائم تنش مانند جويدن ناخن‌ها، اشكال در خوابيدن و بيدار شدن از خواب در صبح بسيار زود، مصرف نوشيدني‌هاي الكلي و افزايش كشيدن سيگار، اشكال در گوارش و فقدان تمركز هستند.

مهمترين علائم فيزيكي استرس عبارت از گرفتگي عضلاني، سردرد، درد قفسه سينه، ناراحتي معده، اسهال و يا يبوست، افزايش ضربان قلب، سرد و مرطوب شدن دست‌ها، خستگی، تعريق شديد، بثورات، تنفس سريع، لرز، تيك‌هاي عصبي، كم اشتهايی يا بی اشتهايی، ضعف، احساس خستگی و گيجی هستند.

همچنين علائم عاطفی استرس شامل عصبانيت، اعتماد به نفس پايين، افسردگی، بي‌تفاوتی، ‌تحريك پذيری، ترس و پاسخ‌های هراسی، اشكال در تمركز، احساس گناهكاری،‌ نگراني، بي‌قراری، اضطراب و وحشت هستند.

به لحاظ رفتاري نيز برخي از اين علائم عبارت از روي آوردن به الكل و سيگار، افزايش كشيدن سيگار و كاهش حافظه و منگي هستند.به گفته متخصصان اقدام براي بهبود استرس مخرب تا قبل از اين كه بر روي سلامت جسم و روان شما تاثير بگذارد از اهميت به سزايي برخوردارست.

 

قدرت نفس عمیق را فراموش نکنید

تنفس فعالیتی است که همه انجام می‌دهیم و با این حال کاری است که به ندرت به آن توجه می‌کنیم. تمرکز بر تنفس یکی از قدرتمندترین راه‌های آرامش و ایجاد ارتباط میان ذهن، بدن و روح است. وقتی بر تنفس متمرکز می‌شویم، می‌توانیم میزان استرس خود را کنترل کنیم، خود را آرام کنیم و شفافیت ذهن‌مان را بازیابیم.

 

ارزش خواب خوب شبانه را دست‌کم نگیرید

استرس مزمن قادر است در خواب اختلال ایجاد کند. خواب مستقیما بر همه‌ی جنبه‌های سلامت ما تاثیر می‌گذارد، بنابراین یک شب ناآرام که با غلت زدن به این طرف و آن طرف همراه است می‌تواند میزان استرس ما را به شدت افزایش دهد.

 

غذاهای آرامش‌بخش را امتحان کنید

وقتی خیلی استرس داریم، بسیاری از ما به دنبال محرک‌هایی مثل قهوه، الکل و غذاهای حاضری برای کسب آرامش می‌رویم. ما باید به ویژه هنگام استرس به غذاهای آرامش‌بخش روی بیاوریم، نه به غذاهای حاضری.

بهترین راه برای افزایش انرژی، مصرف غذاهای سالم و لذیذ است. مصرف غذاهای مغذی که منبع مطمئن تامین انرژی هستند ضامن تندرستی بوده و از بدن در زمان استرس محافظت می‌کنند.

 

بوی خوش حامل آرامش است

آن بخش از مغز که وظیفه‌ی پردازش بوها را دارد به بخش‌هایی که مخصوص احساسات و خاطرات هستند بسیار نزدیک است. وقتی شما بویی را که دوست دارید، مثلا یک عطر یا بوی یک گل، استشمام می‌کنید به طور طبیعی نفس عمیق می‌کشید که می‌تواند به کسب آرامش کمک کند.

اسطوخودوس: کاهش استرس روانی
یاسمن: نشاط‌آور و آرامش‌بخش
رز: تقویت فعالیت قلب و ایجاد حس اطمینان
نعناع: کاهش خستگی

 

مراقبه، یوگا و عبادت

۲۰ دقیقه عبادت، یوگا یا مراقبه در روز باعث کاهش میزان استرس و بهبود سلامت روان می‌شود.

 

انرژی خود را مدیریت کنید

شما در هر دقیقه از روز با فرصت‌هایی روبه‌رو می‌شوید که یا از شما انرژی می‌گیرند یا آن را تجدید می‌کنند.

روابط منفی، محیط‌های منفی، بدگویی و تفکر منفی انرژی شما را تخلیه می‌کنند. از سوی دیگر روابط سالم، محیط‌های سازنده، تفکر مثبت و شرکت در فعالیت‌های نشاط‌آور انرژی شما را افزایش می‌دهند.

 

حرف‌های مثبت بزنید

ما همگی می‌دانیم که قدرت عظیمی در کلمات وجود دارد، پس وقتی با استرس روبه‌رو می‌شوید از مزایای تاکیدات مثبت سود ببرید.

 

 ورزش کنید

ورزش میزان اندروفین، حامل‌های عصبیِ احساس خوب در مغز، را افزایش می‌دهد. همچنین خُلق‌تان را بهتر می‌کند، به شما انرژی می‌بخشد، کمک می‌کند تا آرامش پیدا کنید و بهتر بخوابید و در نتیجه وقتی بدن شما احساس خوبی داشته باشد ذهن هم همین روال را دنبال می‌کند.

 

خنده بهترین دوا است

خندیدن راهی شگفت‌انگیز برای آزاد کردن هر چه بیشترِ اندروفین در بدن است. با دوستان‌تان دور هم جمع شوید و با هم بخندید. یک فیلم بانمک که حس خوبی دارد تماشا کنید. وقتی دچار استرس می‌شوید، خنده قادر است به سرعت مقداری از انرژی منفی را از شما دور کند.

 

زمانی را به خوشی‌های ساده اختصاص بدهید

غالبا وقتی تحت تاثیر استرس قرار می‌گیریم، ساده‌ترین کارها قادرند بینش و حتی خُلق ما را بهتر کنند. وقتی غرق در استرس هستید، زمانی را به خوشی‌های ساده بگذرانید. تعجب‌آور است که چقدر قدم زدن در ساحل می‌تواند کمک‌کننده باشد. دیدن طلوع و غروب خورشید می‌تواند ما را از زندگی روزمره دور کند. همچنین رفتن به طبیعت و قدم زدن در یک پارک یا جنگل زیبا ما را با اطراف‌مان آشتی می‌دهد. این کارهای ساده عمیق‌ترین و اثرگذارترین راه‌حل برای همه نوع استرس محسوب می‌شوند.

 

یک مورد در یک زمان

 این ساده ترین و بهترین راه برای کاهش استرس است. شما می توانید از همین امروز شروع کنید. همین حالا. روی یک مسأله در یک زمان مشخص تمرکز کنید. آشفتگی و بی نظمی میز کارتان را مرتب کنید. مسأله که انتخاب شد بر روی آن کار کنید. فقط انجامش دهید.

 

برنامه هایتان را سبک کنید

برنامه های پیچیده از مهم ترین دلایل بالا رفتن استرس است. با کم کردن تعهدات در زندگی میزان استرس را کاهش دهید.

 

تحرک داشته باشید

برنامه ریزی کنید که هر روز تحرک و فعالیت جسمی داشته باشید. نرمش کنید، پیاده روی، ورزش، دویدن و یوگا انجام دهید.

 

یک عادت سالم را طی یک ماه در خود ایجاد کنید

بعد از فعالیت جسمی برای کاهش استرس سلامت عمومی خود را بهبود بخشید. تلاش کنید در یک دوره مشخص زمانی عادت های درست را تمرین کند.

 

امور مالی خود را ساده کنید

اموال و دارایی می تواند انرژی شما را تخلیه کنند و یک عامل عمده استرس زا باشند. روش های ساده را برای فعالیت های مالی خود پیدا کنید. پس انداز کنید و به موقع صورت حساب ها و بدهی ها را بپردازید.

 

منفجر کنید!

هر روز کمی خوش بگذرانید، حتی اگر چند دقیقه باشد. از دنیای جدی کمی فاصله بگیرید و ذهن خود را از مشغولیت های روزمره برای چند دقیقه آزاد بگذارید. بخندید. به شهر بازی بروید یا یک کارتون ببینید.

 

خلاقیت به خرج دهید

خودتان را درگیر فعالیت های خلاقانه کنید. فعالیت های خلاقانه یکی از بهترین راه های تنش زدایی و جلوگیری از استرس است. خیلی ها نوشتن را دوست دارند خیلی ها هم نقاشی و یا نواختن موسیقی و یا سفالگری یا طراحی داخلی و ساخت صنایع دستی.

 

کم کردن تنش ها

همه دوست دارند که ۲۰ دقیقه تا نیم ساعت به یک جای آرام بروند و از همه مسائل و مشکلات خلاص شوند. وقتی به اطراف نگاه می کنید اطراف اتاق به هم ریخته است و آرزو می کنید که کاش خلوت بود. گاهی رفتن به فضاهای باز و طبیعت برای زمان های بعدی ما را در یک محیط مناسب کاری و زندگی مطبوع قرار می دهد. و گاهی فعالیت های سرگرم کنند باعث می شود ما برای ادامه یک راه پر خطر انرژی بیشتری داشته باشیم.

 

همیشه زود برسید

اعتراف می کنم که سخت است که افرادی که مسئولیت یک خانواده را دارند بتوانند همیشه به همه کارهایشان برسند. دیر انجام شدن کارها بسیار استرس زا است. سعی کنید پیش از آنکه دیر شود اقدام کنید. پیش بینی لازم نیست اگر بدانید که چه کارهایی باید انجام دهید. با در نظر گرفتن مسافت ها و مسیر های مختلف می توان از ترافیک گریخت. و برای جلسات ملاقات می توان از قبل برنامه ریزی کرد و زودتر به محل ملاقات رسید. معمولا دیر رسیدن و دیر شدن بعضی فعالیت ها به دلیل اینکه جبران نشدنی هستند سبب استرس می شوند. برای به موقع رسیدن برنامه داشته باشید.