خانه / سلامت / مزایا و حقایقی در مورد چربی های تک غیر اشباع
loading...

مزایا و حقایقی در مورد چربی های تک غیر اشباع

مزایا و حقایقی در مورد چربی های تک غیر اشباع

 

ایا می دانستید که چربی های تک غیر اشباع به تنهایی می توانند مزایای بسیار قدرتمندی برای بدن شما داشته باشند؟ چربی های زیادی در رژیم غذایی افراد یافت می شود و همه آن ها مزایا و اثرات خاص خود را دارند. این چربی ها در برگیرنده چربی اشباع، چربی تک غیر اشباع و چربی چند غیر اشباع است. باید مزایا و معایب هر کدام از این چربی ها را بدانید و به درستی از آن ها در رژیم غذایی خود استفاده کنید. چربی های ترانس جزو ناسالم ترین محصولاتی هستند که در کره زمین یافت می شوند و افراد باید از مصرف چنین محصولاتی خودداری کنند. واقعیت این است که چنین چربی برای بدن بسیار مضر است و با بیماری قلبی، کلسترول بالا و چاقی مرتبط است.

 

مزایای چربی تک غیر اشباع

در برابر بیماری های قلبی محافظت می کند:

یکی از مزایای مستند این نوع چربی پتانسیل آن برای حفظ سلامت قلب است به خصوص زمانی که با چربی های اشباع یا ترانس جایگزین می شود. مصرف این ماده می تواند در اثر محافظتی در برابر سندرم متابولیک داشته باشید. یکی از مطالعات انجام شده نشان می دهد رژیم غذایی با چربی تک غیر اشباع بالا می تواند تاثیر مثبت بر روی کودکانی با کلسترول بالا و سایر فاکتورهای خطر بیماری های قلبی عروقی داشته باشد. چربی های تک غیر اشباع دارای خاصیت التهابی هستند و می توانند برای سلامت کل بدن مفید واقع گردند.

از آنجایی که التهاب ریشه بیشتر بیماری هاست استفاده از چنین ماده ای می تواند التهاب داخلی را کاهش دهد.

حساسیت به انسولین را بهبود می بخشد و به بدن کمک می کند از چربی ها به درستی استفاده نماید:

یکی از فاکتورهای موجود برای کاهش سلامت در بیشتر جوامع بروز و شیوع مقاومت به انسولین است. این شرایط که بسیار رایج است سالانه بیش از 3 میلیون آمریکایی را تحت تاثیر خود قرار می دهد. کاهش وزن و انجام منظم تمرینات ورزشی می تواند به کاهش مقاومت به انسولین کمک کند اما برخی از فعالیت های مرتبط با رژیم غذایی نیز می تواند مفید باشد. به عنوان مثال کاهش مصرف اسیدهای چرب اشباع و جایگزینی آن با چربی های تک غیر اشباع بسیار مفید است.

به کاهش وزن کمک می کند:

رژیم غذایی سرشار از چربی تک غیر اشباع نه تنها برای کاهش وزن مفید است بلکه می تواند بر روی شرایط دیگری نیز اثر بگذارد. این نوع چربی به بیماران با سطح بالای آنزیم های کبدی خاص کمک می کند، باعث کاهش وزن می شود، کلسترول و دور کمر را کمتر می کند و می تواند برای بدن بسیار مفید باشد.

خلق و خوی شما را بهبود می بخشد:

احساس بهتری دارید؟ خوردن چربی های تک غیر اشباع برای خلق و خوی شما نیز مفید است. چربی های اشباع را با این چربی ها جایگزین کنید تا بتوانید سطح خشم را کاهش دهید و خلق و خوی خود را بهبود ببخشید.

استخوان های شما را تقویت می کند:

چربی های تک غیر اشباع به استخوان های شما اجازه می دهد کلسیم را به طور موثر جذب کند و همین امر به چگالی بالای استخوان و کاهش شکستگی و سایر شرایط همچون پوکی استخوان منجر می شود. رژیم غذایی که چربی اشباع بالایی دارد می تواند تراکم استخوان ها و جذب کلسیم را کاهش دهد.

خطرات مرتبط با سرطان را کاهش می دهد:

سال هاست که تاثیر رژیم غذایی با چربی بالا بر روی خطر سرطان مورد بحث متخصصان است. با اینکه برخی از تحقیقات کامل نیست اما بیشتر تحقیقات اخیر نشان می دهد رژیم غذایی با چربی بالا به خصوص چربی های غیر اشباع می تواند خطر بروز سرطان های خاصی را کاهش دهد.

 

چربی تک غیر اشباع در برابر چربی چند غیر اشباع

این دو نوع چربی موارد مشترک زیادی با هم دارند اما هر کدام به تنهایی می توانند مزایای خاص خود را داشته باشند.

– هر دوی این چربی ها می توانند سطح کلسترول بد را کاهش دهند و سطح کلسترول خوب را بیشتر نمایند.

– هر دوی این ها می توانند تاثیر مثبت بر روی خلق و خوی افراد داشته باشند

– هردوی آن ها خاصیت ضد التهابی دارند هر چند چربی های چند غیر اشباع اثر بیشتری دارند

– هر دوی این چربی ها اثر مثبتی بر روی قلب دارند

– هر دوی این ها به ازای هر گرم تنها 9 کالری وارد بدن می کنند

– چربی های تک غیر اشباع می توانند به کاهش خطر سرطان های متعدد کمک کنند با اینکه چربی های چند غیر اشباع تاثیر بیشتری بر روی سلامت مغز و عملکرد شناختی دارد

 

بهترین چربی های تک غیر اشباع

برخی از بهترین منابع چربی های تک غیر اشباع عبارت است از :

– زیتون
– روغن زیتون فوق بکر
– آووکادو
– بادام
– روغن دانه چای
– تخم مرغ
– گوشت قرمز

خوب همانطور که مشاهده کردید چربی های تک غیر اشباع بخش مهمی از رژیم غذایی سالم برای هر فردی هستند. رژیم غذایی که چربی های سالم بالایی دارد با وزن سالم مرتبط است. این چربی ها اولین خطر دفاعی موثر در برابر بیماری های قلبی، مقاومت به انسولین، ضعف استخوان ها و مشکلات مرتبط با خلق و خو هستند. تا جایی که می توانید باید از غذاهای طبیعی و غیر فرآوری شده استفاده کنید. روغن زیتون، گوشت قرمز،تخم مرغ و زیتون جزو منابع خوب این چربی ها هستند اما قبل از اینکه بخواهید چنین موادی را در رژیم غذایی خود بگنجانید شرایط خود را بررسی کنید.

loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.