خانه / بارداری و زایمان / آیا کار خانه در بارداری مضر است؟

آیا کار خانه در بارداری مضر است؟

آیا کار خانه در بارداری مضر است؟

آیا کار خانه در بارداری مضر است؟

 

معمولا بارداری در برخی از خانم ها به یکی از مهم ترین پروسه های زندگی تبدیل می شود. پزشک بر اساس شرایط موجود راه هایی را برای حفظ سلامتی مادر و جنین توصیه می کند که یکی از این راه ها استراحت مطلق خواهد بود. برخی از مادران شاغل از مرخصی های زایمان بهره مند می شوند ، برخی یگر هم با وجود خطر به کار خود ادامه می دهند ، اما خانم های خانه دار در این زمان با بلاتکلیفی مواجه هستند ، آنها نمی دانند که چه کاری برای آنها مضر است و چه کاری برای آنها هیچ خطری به همراه ندارد.

نیمه ی ابتدایی بارداری بسیار مهم است. هرگونه فشار ناگهانی ، استرس بسیار شدید می تواند به عنوان عاملی برای تشدید علائم و همچنین سقط جنین به شمار رود. برخی از مواقع جنین می تواند تا حدودی شرایط موجود را تحمل کند اما در برخی از مواقع هم جنین از این توانایی برخوردار نیست و در نتیجه سقط اتفاق می افتد. بنابراین از انجام هرنوع کار سنگین بخصوص در این سه ماه ابتدایی پرهیز نمایید.

در بلند کردن اجسام سنگین دقت به خرج دهید. هر نوع باری که بیشتر از دو یا سه کیلو وزن داشته باشد برای شرایط شما مناسب نبوده و می تواند با خطر سقط همراه باشد. بنابراین بهتر است تا این کار را انجام ندهید و در صورت لزوم می توانید از روشی که هیچ نوع فشاری به ستون فقرات شما وارد نمی آورد بهره ببرید.

به نحوه قرارگیری پاهای خود توجه نمایید. پاهای شما باید در وضعیت آزاد قرار داشته باشد و به هیچ عنوان به حالت خمیده و فشرده قرار نداشته باشد. زیرا در این حالت تجمع موضعی مایعات و آب در بدن اتفاق می افتد و همچنین خونرسانی به این نواحی مختل خواهد شد. سعی کنید تا حد امکان پاهای خود را کمی بالاتر از حد عادی قرار دهید تا برگشت خون به راحتی انجام شود. علاوه بر آن از ماساژ دادن دست برندارید ، ماساژ دادن در نواحی مهم بخصوص در پاها می تواند به گردش خون نیز کمک نماید.

کارهای خانه را در حد اعتدال انجام دهید. از کارهایی همچون تمیز کردن خانه و آشپزی کردن به صورت متوالی بپرهیزید. هریک از این کارها را به زمانی خاص موکول نمایید. هر روز یک قسمت از خانه ی خود را جارو بکشید ، بهتر است تا از جاروبرقی استفاده نمایید و ذره ای به کمر خود فشار نیاورید. غذاهایی تهیه کنید که تا حد امکان سریع پخته می شوند یا برای جاافتادن نیاز به زمان زیادی برای ماندگاری بر روی گاز دارند. از ایستادن زیاد دوری کنید زیرا قرار گرفتن در چنین وضعیتی به مهرهای کمر شما فشار وارد می آورد. پس از هر بار کار دراز بکشید. سعی کنید تا جای مخصوصی داشته باشید و برای کارهای ابتدایی بیش از اندازه حرکت نکنید.