خانه / سلامت / یک فنجان قهوه چقدر شما را بیدار نگه می دارد؟
loading...

یک فنجان قهوه چقدر شما را بیدار نگه می دارد؟

یک فنجان قهوه چقدر شما را بیدار نگه می دارد؟

 

کافئین داروی آشنایی است که می تواند سیستم عصبی را تحریک کند. زمانی که این ماده وارد بدن می شود می تواند ضربان قلب و فشار خون را افزایش دهد، سطح انرژی را بیشتر کند و خلق و خو را بهبود ببخشد. کافئین عملکرد سریعی دارد و بیشتر افراد در عرض چند دقیقه متوجه عملکرد آن می شوند. این عملکرد تا زمانی که بدن به طور کامل آن را متابولیزه کند در آن باقی می ماند. این مدت زمان به فاکتورهای متعددی بستگی دارد. هر فرد ممکن است احساس متفاوتی داشته باشد. افرادی که باردار هستند یا در خوابیدن مشکل دارند باید در مورد مدت زمان مصرف کافئین مراقب باشند.

 

متابولیزه شدن کافئین چقدر طول می کشد؟

کافئین نیمه عمری به اندازه 5 ساعت دارد. فردی که 40 میلی گرم کافئین را مصرف می کند 20 میلی گرم آن در سیستم بعد از 5 ساعت باقی خواهد ماند.

 

چه زمانی اثر آن به اوج می رسد؟

اوج کافئین در خون در عرض 15 الی 45 دقیقه بعد از مصرف است. این ماده به سرعت توسط کبد متابولیزه می شود. بیشتر افراد در طول این زمان متوجه اثر کافئین می شوند.

 

ایا فرد ممکن است در مقابل کافئین مقاومت کند؟

زمانی که بدن در برابر این ماده مقاوم می شود فرد به ندرت متوجه اثرات آن خواهد شد. با اینحال برای فردی که بسیار حساس است این اثر ممکن است چند ساعت یا تا روز بعد وجود داشته باشد.

 

این اثر چقدر طول می کشد؟

محدوده زمانی خاصی وجود ندارد. طول و مدت زمان اثر دارو به دوز و فاکتورهای شخصی همچون سن و وزن بستگی دارد

 

مواد و نوشیدنی هایی که در برگیرنده کافئین هستند

کافئین معمولا در مواد زیر یافت می شود:

– قهوه
– چای سیاه، سبز و سفید
– نوشیدنی های انرژی زا
– شکلات و محصولات حاوی آن
– بستنی حاوی قهوه
– برخی از پروتئین ها

 

کافئین و شیر دادن به نوزاد

افرادی که باردار هستند باید در مورد مصرف کافئین مراقب باشند. این ماده می تواند برای مادر و کودک خطرناک باشد. با اینکه چنین خطراتی بعد از تولد نوزاد کاهش پیدا می کند اما کافئین می تواند بر روی کودک شیرخوار نیز اثراتی داشته باشد. مقادیر بسیار اندکی از کافئین ممکن است از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل شود و به همین خاطر افرادی که به نوزاد شیر می دهند باید قبل از شیر دادن مصرف کافئین خود را محدود سازند.بیشتر کودکان بالای سه ماه می توانند مقادیر اندکی از کافئین را تحمل کنند. یکی از مطالعات انجام شده نشان می دهد مصرف کافئین در زنان شیرده عواقب اندکی بر روی الگوی خواب کودک دارد. با اینحال مقادیر زیاد کافئین می تواند باعث تحریک نوزاد شود. این موضوع همچنین در توسعه الگوی خواب منظم اثر منفی دارد.پزشک می تواند توصیه های خاصی را برای فرد ارائه کند.

 

کافئین چه تاثیری بر روی خواب دارد؟

اثرات کلی کافئین می تواند در کل بدن باقی بماند. این ماده می تواند عواقبی هم داشته باشد. کافئین باعث کاهش کیفیت خواب می شود و حتی در الگوهای خواب تداخل ایجاد می کند. البته این موضوع به حساسیت فرد و مقدار مصرفش بستگی دارد. بیشتر بزرگسالان می توانند به راحتی 200 الی 300 میلی گرم از کافئین را در روز مصرف نمایند. تجاوز این مقدار می تواند مشکلاتی را در خواب ایجاد نماید.

 

زمانی که کافئین باعث اختلال در خواب می شود چه باید کرد؟

اگر فردی شک کند که کافئین باعث ایجاد اختلال در خواب شده است باید مصرف خود را محدود نماید. او می تواند تکنیک های آرام سازی همچون یوگا را قبل از خواب تکرار نماید. قهوه می تواند محرک خوبی باشد اما مصرف مقادیر زیادی از آن اشکالاتی را در خواب ایجاد می کند. با رفتن به موقع به رختخواب و بیدار شدن در یک بازه زمانی خاص در روز می تواند به خواب خوبی منجر شود.

 

عوارض جانبی کافئین

عوارض جانبی کافئین

افراد زمانی که کافئین بسیار زیادی مصرف می کنند به سرعت متوجه آن خواهند شد. مراقب نشانه های زیر باشید:

– عصبی بودن
– شکم درد
– اسهال
– ضربان قلب سریع
– تنفس سریع
– بی خوابی
– احساس بی قراری
– تعریق
– تحریک پذیری
– حملات اضطراب

افرادی که مشکلات کلیوی و کبدی دارند باید در مورد کافئین مراقب باشند. در برخی از موارد کافئین می تواند خستگی را بدتر کند.

 

نشانه های ترک کافئین

افرادی که مصرف کافئین را کنار می گذارند ممکن است با نشانه هایی روبرو شوند. این نشانه ها عبارت است از :

– خستگی عمومی
– تحریک پذیری
– درد عضلات
– حالت تهوع و درد شکمی
– نبود تمرکز
– سردرد یا میگرن

این نشانه ها زمانی که فرد دوباره کافئین مصرف می کند بهبود می یابد. اگر فردی برای ترک مصرف کافئین مصمم باشد می تواند این نشانه ها را برای چند روز تحمل کند. زمانی که فردی به طور ناگهانی مصرف کافئین را کنار می گذارد ممکن است نشانه های شدیدتری را تجربه کند.

 

نتیجه

اثر کافئین ممکن است برای چند ساعت در بدن بماند مگر اینکه فرد مقادیر زیادی از آن را مصرف کند. کافئین الگوی خواب را مختل می سازد. با اینکه مصرف کافئین در شیر دهی امن است اما مصرف آن باید دو الی سه ساعت قبل از شیر دادن باشد. افرادی که به طور منظم مشکلات خواب یا بیداری دارند باید با پزشک مشورت کنند. اگر بخواهید می توانید مصرف کافئین را محدود کنید . در این شرایط با نشانه هایی روبرو خواهید شد

loading...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.