خانه / سلامت / علائم ، پیشگیری و درمان گرمازدگی

علائم ، پیشگیری و درمان گرمازدگی

علائم ، پیشگیری و درمان گرمازدگی

 

گرمازدگی شرایطی است که نشانه های آن ممکن است در برگیرنده تعریق شدید و ضربان قلب سریع باشد. این شرایط نتایج گرم شدن بیش از حد بدن است. علل بروز گرمازدگی در برگیرنده قرار گرفتن در معرض دمای بسیار گرم به خصوص زمانی که با رطوبت بالا ترکیب می شود و فعالیت فیزیکی بسیار بالاست. بدون درمان سریع، گرمازدگی می تواند به گرمازدگی شدید منجر شود که یکی از شرایط تهدیدکننده زندگی است.

 

نشانه ها

نشانه ها و علائم گرمازدگی ممکن است به طور ناگهانی توسعه یابد یا با گذشت زمان دیده شود. برخی از این نشانه ها عبارتند از:

*پوست مرطوب و سرد با برآمدگی
*تعریق شدید
*غش و بیهوشی
*سرگیجه
*ضربان قلب سریع و ضعیف
*فشار خون پایین به هنگام ایستادن
*گرفتگی عضلات
*حالت تهوع
*سردرد

 

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر فکر می کنید گرمازده شده اید:

*فعالیت خود را متوقف کنید و استراحت نمایید
*به مکان خنک تری بروید
*آب سرد یا نوشیدنی ورزشی بنوشید
اگر نشانه هایتان بدتر شد یا اگر بعد از یک ساعت بهبود پیدا نکرد حتما با یک پزشک مشورت کنید.

 

پیشگیری:

شما می توانید برخی از اقدامات احتیاطی را برای پیشگیری از گرمازدگی و بیماری های مرتبط با آن انجام دهید. زمانی که دما بالا می رود، موارد زیر را به خاطر داشته باشید:

*لباس های شل و سبک بپوشید: پوشیدن لباس های اضافی یا لباس های تنگ مانع از خنک شدن صحیح بدن می شود.

*در برابر آفتاب سوختگی از بدن محافظت کنید: آفتاب سوختگی بر روی توانایی بدن برای خنک کردن اثر می گذارد. از خود در برابر گرمای بیش از حد بیرون منطل محافظت کنید و از ضد آفتاب استفاده نمایید.

*مایعات زیادی بنوشید: مرطوب نگه داشتن بدن و حفظ آب آن باعث می شود دمای طبیعی بدن حفظ شود.

*در مورد داروهای خاصی که مصرف می کنید هوشیار باشید: اگر دارویی مصرف می کنید که می تواند بر روی آب بدن و دمای آن اثر بگذارد حتما به دنبال مشکلات مرتبط با گرما باشید و آن را مورد بررسی قرار دهید.

*هرگز خودرو را در مکان گرم پارک نکنید: این مورد یکی از مشکلات رایج در میان افراد است و حتی می تواند باعث مرگ مرتبط با گرمازدگی در کودکان شود.

*در طول زمان های گرم روز بیرون نروید: اگر برایتان ممکن بود از فعالیت در آب و هوای گرم بپرهیزید. آب و مایعات زیادی بنوشید و در مکان سرد بمانید.

*خود را با شرایط وفق دهید: سعی کنید زمان سپری شده برای ورزش یا کار در گرما را محدود سازید تا به شرایط آب و هوایی عادت کنید. افرادی که به هوای گرم عادت ندارند بیشتر در معرض بیماری های مرتبط با آن خواهند بود

*اگر در معرض خطر هستید هوشیار باشید: اگر دارویی مصرف می کنید یا شرایطی دارید که باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری های مرتبط با گرمازدگی می شود، از قرار گرفتن در معرض گرما خودداری کنید و در صورت بروز نشانه ها به دنبال درمان سریع باشید.